در ساخت سایت فروشگاهی به چه نکاتی باید توجه کرد؟
  • 06 می 2023

نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی:

فرقی نمی‌کند در چه صنفی فعالیت می‌کنید، در بیشتر موارد، ساخت سایت فروشگاهی، یک ضرورت است که بقای کسب‌وکارتان را تضمین می‌کند. قبل از هرکاری، باید کسب‌وکار خودتان و بازار را به‌خوبی بشناسید. باید همۀ جوانب را بسنجید و فکرشده قدم بردارید. راه‌اندازی یک کسب و کار آنلاین در هر زمینه نیازمند تحقیق و بررسی دقیقی است که بتوانید در این زمینه موفق شوید. بعد از راه‌اندازی سایت شما باید بتوانید به کمک علم سئو و بازاریابی اینترنتی، روی فروش بیشتر محصولات و دیده شدن بیشتر محصولات فروشگاه اینترنتی خود توسط مشتریان تمرکز کنید. به طور کلی اینترنت و وب سایت ها، فروش محصولات را برای صاحبان کسب و کار آسان تر کرده است. اما هر فروشگاهی نمی تواند برای صاحبان آن سودمند باشد؛ چرا که یک وب سایت خوب و با کیفیت باید ویژگی هایی خاصی داشته باشد. در این مطلب از وبکین نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی را برای شما بیان می کنیم.

چه نکات مکهمی را در طراحی سایت فروشگاهی باید رعایت کنیم؟

1-سرعت

یکی از نکات مهم در طراحی سایت، سرعت لود بالای سایت می باشد.کاربران انتظار دارند هنگامی که در سایت فروشگاهی شما به جستجوی کالای مورد نظر خود مشغول هستند، صفحات با سرعت برای آن‌ها باز و نمایش داده شود. دارا نبودن چنین خاصیتی باعث می‌شود تا کاربران به سادگی سایت شما را ترک کرده و به سایت دیگری مراجعه کنند.

کاربران معمولا تا 3 ثانیه منتظر می‌مانند تا صفحه سایت‌تان بالا بیاید. دقت کردن به همین نکات به ظاهر کوچک در نتیجه نهایی و کسب رضایت مشتری بسیار تاثیرگذار می‌باشد. برای اینکه سرعت سایت شما افزایش پیدا کند، باید تکنیک های سئو و بهینه سازی را پیاده سازی کنید.

مهم­ترین شاخصه­های سرعت سایت فروشگاهی عبارتند از:

  1. کدنویسی استاندارد و مناسب برای فروشگاه اینترنتی(طراحی قالب اختصاصی)
  2. تصاویر بهینه شده با حجم و کیفیت مناسب
  3. استفاده نکردن از اِلمان‌های اضافی در سایت

2– تجربه و رابط کاری(UL) در طراحی سایت فروشگاهی

منظور از رابط کاربری یا  UI، ظاهر گرافیکی سایت است. مثلا انتخاب رنگ، فونت و… و تمام جنبه‌های ظاهری سایت فروشگاهی شما.

رابط کاربری باید ساده، قابل استفاده و جذاب باشد. کاربران باید به راحتی بتوانند به محصولات دسترسی داشته باشند و خرید خود را به راحتی انجام دهند. همچنین نمایش محصولات با عکس‌های واضح و جزئیات کامل آن‌ها، برای کاربران جذاب و مهم است.

3– آسان بودن مدیریت سایت فروشگاهی

وجود قابلیت مدیریت آسان، یک نکته مهم و کاربردی برای وبمستر سایت است. پس به عنوان یک نکته مهم در اصول طراحی سایت فروشگاهی، به قابلیت مدیریت آسان آن دقت کنید.

4-امنیت سایت فروشگاهی

قطعا فکری اساسی برای امنیت آن خواهید کرد. این موضوع درمورد فروشگاه‌های اینترنتی هم وجود دارد. قبل از هر چیز اجازه دهید مطمئن‌تان کنیم که امنیت در فضای اینترنت هیچ‌گاه صددرصدی نیست. از هر سیستم یا روش طراحی سایت استفاده کنید، احتمال به‌خطر افتادن امنیت سایت‌تان وجود دارد! پس بحث امنیت را نیز باید یکی از نکات مهم در طراحی سایت در نظر بگیرید زیرا نگهداری و امنیت سایت بسیار مهم تر از طراحی اولیه خود سایت می باشد.

پیشنهاد می کنیم مقاله << بهترین افزونه های امنیتی وردپرس >> را مطالعه کنید .

دوره آموزش افزایش امنیت وردپرس

5-اطلاعات کافی در صفحه محصول

شما برای هر محصول از فروشگاه‌تان، یک صفحه محصول دارید. در این صفحه، باید مشتری تمام اطلاعات مورد نیازش را بگیرد. مثلا اطلاعاتی کامل دربارۀ ویژگی‌های فنی محصول، مقایسه با محصولات دیگر، نظر مشتریان دیگر و همچنین تصاویری با کیفیت از محصول.

6-طراحی ساده

همیشه سادگی باید در اولویت اول باشد. هر چه عناصر بیشتری در صفحه (رنگ، تبلیغات بنری و غیره) داشته باشید، نظر کاربران بیشتر به نقاط دیگر جلب می شود و این پایان فروش شما است.

از طرحی ساده، واضح و تمیز استفاده کنید و تمرکز خود را روی فروش محصولات یا خدمات بگذارید.

7-اولویت برندسازی

مردم می خواهند در خرید آنلاین از برند های معتبر خرید کنند نه از یک سایت فروشگاهی که هیچ اطلاعاتی از آن وجود ندارد.

اگر می خواهید اعتماد لازم را برای مشتریان خود ایجاد کنید، باید در مورد نام برند تجاری خود فکر کنید.

اگر می خواهید از طراحی سایت فروشگاهی حرفه ای خود بیشترین بهره را ببرید، برای تعیین نام برند خود وقت بگذارید، سپس از نام برند خود الهام گرفته و در طراحی سایت استفاده کنید.

برند تجاری باعث ایجاد اعتماد مخاطبین می شود و فروش را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

8- استفاده از رنگ درست در طراحی

رنگ های مختلف می توانند احساسات، واکنش‌ ها و اقدامات متفاوتی را به فرد القا کنند.

بنابراین، برای مثال، اگر می خواهید مردم خرید کنند، دکمه خرید را با رنگ روشن مانند قرمز برجسته کنید.

9- از تصاویر با کیفیت بالا استفاده کنید

در دنیای طراحی وب سایت، همه می دانند که تصاویر باعث افزایش نرخ تبدیل می شود.

هیچ کس قرار نیست یک محصولی که ندیده است را بخرد. اگر می خواهید مردم محصولات شما را بخرند، باید آنچه را که می خواهند بخرند را به آنها نشان دهید. این کار را از طریق تصاویر محصول با کیفیت بالا باید انجام دهید. البته فراموش نکنید در سئو سایت فروشگاهی باید حجم تصاویر را بهینه کنید و از تصاویر با حجم مناسب استفاده کنید.

10- محتوای سایت را خوانا و بخش بندی کنید

اگر می خواهید نظر کاربران را جلب کنید و کالای بیشتری بفروشید، باید محتوای خود را بخش بندی و خوانا کنید.

به صورت کلی هر چه خوانایی محتوا بیشتر باشد، مخاطبان بیشتر جذب کلمات کلیدی در سایت می شوند و در نتیجه فروش شما افزایش می یابد.

11- حرفه ای باشید

اگر به دنبال ایجاد اعتماد مشتریان هستید، نیاز است در وب سایت خود به صورت حرفه ای سرمایه گذاری کنید، همچنین برای اینکه فروشگاه الکترونیکی شما موفق شود، نیاز است که این اعتماد را توسعه دهید.

اما یک سایت حرفه ای چه ویژگی های دارد؟ وب سایت شما نباید غلط املایی یا نگارشی داشته باشد. فونت، پالت رنگ و طرح فوتر سایت باید در تمامی صفحات یکسان باشد. همه لینک‌های موجود در سایت باید کار کنند. عکس های موجود در سایت باید بسیار باکیفیت باشد و طراحی سایت فروشگاهی شما نیز به روز باشد.

12- از نظرات کاربران استفاده کنید

اثبات اجتماعی راه دیگری برای ایجاد اعتماد است. وقتی سایت فروشگاهی خود را طراحی می کنید، به دنبال راهی باشید که از طریق آن بازخورد مشتریان فعلی خود را به کاربران جدید نشان دهید. حتما در سایت خود بخشی را به عنوان رتبه بندی داشته باشید که کاربران به محصولات امتیاز دهند. بخشی را نیز به عنوان نظرات اضافه کنید که در آن مشتری ها عکس های محصولات را به همراه یک یا دو نظر بگذارند و در مورد تجربه سفارش خود توضیحاتی ارائه دهند.

هر چه بازدیدکنندگان وب سایت شما بیشتر ببینند که دیگران تجربه مثبتی در خرید از سایتتان داشته اند، بیشتر به شما اعتماد می کنند، در نتیجه نرخ تبدیل افزایش می یابد.

13- ناوبری آسان بین دسته های مختلف

اگر کاربران مجبور شوند برای پیدا کردن محصول مورد نظر خود چندین بار بر روی منوهای مختلف کلیک کنند، مطمئنا از سایت خارج می شوند و مستقیما به سایت رقیب شما می روند.

جستجوی محصولات و فیلتر کردن محصولات براساس مواردی مانند رنگ، اندازه یا نوع محصول را برای مشتریان خود آسان کنید. هر چه دسته بندی و صفحات خود را برای ناوبری راحتتر کنید، مشتریان راحتتر می توانند محصولی که به دنبال آن هستند را پیدا کنند.

14-سایت خود را ریسپانسیو کنید

در حال حاضر تلفن همراه محبوب ترین روش برای جستجو در گوگل است. سایت باید برای تمام دستگاه‌های موبایل، تبلت و رایانه شخصی responsive باشد. این به این معنی است که سایت باید به طور خودکار و بهینه با اندازه صفحه نمایش دستگاه کاربر تطبیق پیدا کند. در غیر این صورت ممکن است بازدیدکنندگان تلفن همراه که تعدادشان زیاد است را از دست دهید.

15- قابلیت ثبت و ارسال خبرنامه

این قابلیت به کاربران سایت شما این امکان را میدهد تا در صورت تمایل شما ایمیل یا شماره موبایل خود را در خبرنامه وارد کنند. این کاربران در زمان های خاص بن های تخفیف، اطلاعیه کالاهای جدید و اعلام نتایج قرعه کشی ها و … را از طریق ایمیل دریافت میکنند.

این کار بهترین نوع بازاریابی است که می تواند به خوبی مشتریان قبلی را برای خرید بعدی ترغیب کند.

16-  ساخت صفحه درباره ما جامع و کامل

یکی از صفحاتی که کمتر مورد توجه قرار میگیرد، صفحه درباره ما است. اما این تصور غلط است که کسی از این صفحه دیدن نمی­کند. افرادی که برای اولین بار به سایت شما می آیند، هیچ شناختی از شما نداشته و دنبال اطلاعاتی از شما هستند. به همین دلیل صفحه درباره ما اولین صفحه ای است که کاربر تازه وارد به آن مراجعه کرده و با دقت آن را مطالعه می کند.

بنابراین در تنظیم این صفحه حساسیت بیشتری خرج کنید؛ در این صفحه به صورت کامل خودتان، اعضا تیمتان، نحوه کار، محل دفتر یا کارخانه و … را ذکر کنید. بیان دقیق اطلاعات، می تواند اعتماد کاربر را بیشتر جلب کند.

17- وب سایت داینامیک

سایت ها به دو دسته ی داینامیک و استاتیک تقسیم می شوند. سایت های داینامیک، وب سایت هایی هستند که محتویات آن با توجه به شرایط قابل تغییر هستند. مدیریت این گونه سایت ها بسیار ساده است. سئو و بهینه سازی وب سایت های پویا به علت واکنش گرایی، بروزرسانی مستمر و تجربه کاربری  خوب، ساده تر است. سایت های فروشگاهی برتر از یک قالب فروشگاهی متحرک استفاده می کنند که هر بار پیشنهادات و خدمات جدیدی را به کاربر نشان می دهد تا برای هر مراجعه کاربر، سایت تکراری نباشد.

18- داشتن کاتالوگ محصولات

داشتن کاتالوگ محصول یکی از عوامل موفقیت سایت فروشگاهی است. کاتالوگ محصول اطلاعات دقیقی از محصول شامل: تصاویر، ویژگی ها فیزیکی، توضیحات، قیمت و … ارائه می دهد. این اطلاعات در جذب مشتری بسیار تاثیر گذار است. نحوه طراحی کاتالوگ بر رفتار خرید مشتری تاثیر قابل توجهی دارد.

به طور کلی در طراحی یک سایت فروشگاهی حرفه‌ای و موفق، توجه به نکات مهمی از جمله طراحی رابط کاربری کاربرپسند، بهینه‌سازی و افزایش سرعت سایت، سئو، پشتیبانی مشتریان، امنیت و قابلیت پرداخت مختلف الزامی است. با رعایت این نکات، شما می‌توانید یک سایت فروشگاهی با تجربه کاربری عالی و درآمد بالا ایجاد کنید.

از شما می‌خواهم که نکات مهم دیگری که به ذهنتان می‌رسد را در قسمت کامنت‌ها بنویسید. چرا که هر کسی تجربیات و دیدگاه‌های متفاوتی دارد و به اشتراک گذاشتن آنها می‌تواند برای دیگران نیز مفید باشد.

حمید جهانشاهلو

"این تجربه نشان می‌دهد که حتی در مواجهه با میلیون‌ها چالش و اسکرول‌های بی‌پایان، اصرار و تلاش مستمر می‌تواند به دستیابی به هدف‌های موردنظر منجر شود. این تلاش‌ها در نهایت به حاصل مطلوب منتهی شد."

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا سوالی دارید؟

ما به شما کمک خواهیم کرد تا شغل و رشد خود را افزایش دهید.
امروز با ما تماس بگیرید