مراحل طراحی سایت
  • 05 می 2023

مراحل ساخت سایت فروشگاهی

طراحی فروشگاه آنلاین ممکن است به نظر برای برخی افراد کار دشواری به نظر برسد، اما در واقع مراحل ایجاد یک سایت فروشگاهی نیز مانند هر سایت دیگری هستند و در صورتی که با مراحل ایجاد وب سایت آشنایی داشته باشید، ایجاد یک فروشگاه آنلاین نیز برای شما دشوار نخواهد بود. در ادامه به مراحل ساخت سایت فروشگاهی اشاره خواهیم کرد:

مهم ترین نکات در طراحی فروشگاه آنلاین که باید به آن توجه کنید

مرحله اول: نام دامنه را مشخص و ثبت کنید

نام دامنه همان آدرس سایت شما است. که دیگران از طریق آن سایت شما را پیدا میکنند.

انتخاب درست نام دامنه، تاثیر بسزایی در موفقیت یا عدم موفقیت کسب و کارتان دارد و میتواند یکی از نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی باشد.

چند نکته اساسی در انتخاب نام دامنه:

در انتخاب پسوند دامنه نیز باید دقت کنیم. به تصویر زیر توجه کنید، هر دامنه به۲ قسمت اصلی، نام و پسوند تشکیل شده است.

www.webkeen.ir

پسوند ir. که مختص کشورمان ایران است. اما به دلیل تحریم­ها نمیتوانید از تبلیغات در گوگل بهره ببرید.

com. یک پسوند جهانی که شناخته‌شده‌ترین آن‌ها در دنیای اینترنت است.

اگر می‌خواهید بدانید که نام مدنظر آزاد است یا خیر، می‌توانید از سایت name.com کمک بگیرید. شما نام موردنظر را به آن می‌دهید، این سایت هم به شما می‌گوید این نام دامنه موجود است یا خیر، و حتی چند دامنه هم پیشنهاد می‌دهد.

هشدار: تحت هیچ شرایطی از پسوند کشورهای دیگر مثل uk. و us. استفاده نکنید.

برای ثبت دامنه‌های ir. باید به سایت ایرنیک بروید و فرایند را مطابق دستورالعمل همانجا پیش ببرید. اگر هم می‌خواهید دامنه‌هایی با پسوند بین‌المللی ثبت کنید، می‌توانید از خدمات شرکت‌هایی مثل ایران‌سرور استفاده کنید.

مرحله دوم: میزبان (هاست) سایت را انتخاب کنید

هاست (Host) یک سرویس ارائه شده توسط شرکت‌های میزبانی وب است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا صفحات وب و فایل‌هایشان را در اینترنت قرار دهند و در دسترس عموم قرار دهند و همچنین وظیفۀ نگهداری از تمام محتواها و کدهای سایت شما را بر دوش دارد.

هاست ها معمولا به چهار دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

انواع هاست و سرور

1. هاست اشتراکی (Shared Hosting):

این نوع هاست معمولا برای سایت‌های کوچک و تازه تاسیس مناسب است. در این نوع هاست، چندین سایت را روی یک سرور مشترک قرار می‌دهند و هر کدام با استفاده از منابع مشترک این سرور، به وجود می‌آیند. مزیت این نوع هاست قیمت ارزان آن است.

هاست اشتراکی پر فروش‌ترین نوع هاست است که مناسب برای وب‌سایت‌های شخصی و یا شرکت‌های کوچک می‌باشد. حتی می‌توان برای سایت‌هایی با بازدید نسبتا بالا هم این سرویس را توصیه کرد. نحوه کار هاست اشتراکی به این صورت است که کامپیوتر مورد نظر در آن واحد میزبان تعداد زیادی وب‌سایت خواهد بود. طبیعتا قدرت انتقال داده بین تمامی وب‌سایت‌ها تقسیم شده و سرعت سایت پایین‌تر خواهد بود.

برای شروع کار، استفاده از این شکل میزبانی ایدۀ بسیار خوبی است؛ چون در اوایل فعالیت، بازدیدکنندۀ چندانی وجود ندارد و شاید به توان بالای سرور نیاز نداشته باشید. این هاست معمولا توانایی سرویس‌دهی مطلوب به ۳۰.۰۰۰ بازدیدکننده در ماه را دارد. این مقدار برای اکثر سایت‌ها کفایت می‌کند.

2.هاست اختصاصی (Dedicated Hosting):

در این نوع هاست، سرور به طور کامل به یک شخص یا شرکت اختصاص داده می‌شود. امنیت بالا، سرعت زیاد و پنهای باند اختصاصی از مزایای داشتن چنین هاستی است.

این نوع هاست برای سایت‌های بزرگ با ترافیک زیاد مناسب است و به دلیل اختصاصی بودن، قیمت آن          نسبتا بالاست.

3-   هاست مجازی خصوصی (Virtual Private Server – VPS):

در این نوع هاست، چندین سایت روی یک سرور واحد قرار می‌گیرند، اما به هر کدام از آن‌ها منابع جداگانه اختصاص داده می‌شود و هر کدام از آن‌ها به عنوان یک سرور مجزا عمل می‌کنند. قیمت این نوع هاست نسبتا بالاتر از هاست اشتراکی است اما در مقایسه با هاست اختصاصی بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است و ارزش خرید بیشتری دارد.

4.هاست ابری (Cloud Hosting):

در این نوع هاست، سایت شما روی چندین سرور واقع شده و هر کدام از این سرورها بخشی از کار را برعهده دارند. این نوع هاست می‌تواند برای سایت‌های با ترافیک بالا و نیاز به امنیت و انعطاف پذیری بیشتری استفاده شود. با استفاده از هاست ابری، می‌توانید به سرعت و به سادگی منابع خود را افزایش دهید و به سایر سرویس‌های ابری متصل شوید. هاست ابری عملکردی مشابه هاست مجازی خصوصی دارد، با این تفاوت که از چندین سرور برای میزبانی سایت استفاده می‌کند. این نوع هاست مزیت‌هایی از جمله افزایش امنیت، قابلیت مقیاس‌پذیری، پایداری بالا و سرعت بیشتر را نسبت به سایر نوع هاست دارد.

یکی دیگر از مزایای هاست ابری این است که اگر یکی از سرورها به هر دلیلی از کا بیفتد، دیگر سرورها همچنان سایتتان را بالا نگه خواهند داشت.

نحوه وصل‌کردن هاست به دامنه سایت

اگر هاست و دامنه را از یک شرکت تهیه کرده باشید، قاعدتاً کار اتصال هم توسط آن‌ها انجام خواهد شد؛ اما اگر به هر دلیلی قرار بود خودتان فرایند اتصال را پیش ببرید، باید بدانید چگونگی انجام آن، بسته به فاکتورهای گوناگونی متفاوت است.

مثلاً برای هرکدام از هاست اشتراکی است یا سرور مجازی سازوکار مختلفی تعریف شده است.

همچنین کنترل ‌پنلی که روی سایت قرار دارد هم تعیین‌کننده است. نحوۀ اتصال دامنه به هاست در سی‌پنل، با نحوۀ اتصال در دایرکت ادمین تفاوت دارد.

به‌طور کلی، شما برای اتصال هاست به دامنه به NS (مخفف Name Server) نیاز دارید. فقط کافی است NSهایی را که ایمیل شده‌اند، کپی کنید. پس از آن، در بخش مدیریت دامنه – در جایی که آن را خریده‌اید – به بخش مدیریت DNS بروید و تمام NSها را وارد کنید.

در سی‌پنل، ابتدا به بخش Domains و سپس Addon Domains بروید. در مرحلهٔ بعدی، نام دامنه و تنظیمات DNS را انجام دهید.

در دایرکت ادمین هم ابتدا باید به Domain Setup بروید و سپس روی Add Another Domain کلیک کنید.

مرحله سوم: نحوه طراحی سایت را مشخص کنید

طراحی سایت می تواند به صورت اختصاصی و یا با کمک سیستم های مدیریت محتوای آماده ای مانند وردپرس، جوملا، پرستاشاپ، اپن کارت و … باشد. هر کدام از این سیستم ها ویژگی های خاص خود را دارند. در انتخاب سایت سازهای آماده به مواردی از جمله بحث امنیت فروشگاه و امکان بروزرسانی، توسعه و سفارشی سازی آن دقت زیادی کنید. نظرات در مورد طراحی سایت متفاوت است اما، در این مورد به شما پیشنهاد میکنیم برای کسب و کاری های کوچک و متوسط از سیستم مدیریت محتوای وردپرس و برای کسب و کارهای بزرگ از طراحی سایت اختصاصی استفاده کنید.

پیشنهاد میکنیم برای آشنایی با وردپرس مقاله وردپرس چیست؟ را مطالعه کنید.

مرحله چهارم: یک قالب انتخاب و سفارشی‌سازی را شروع کنید

با طراحی بهترین شکل  سایت فروشگاهی حس اعتماد را در مخاطب ایجاد کنید.

در تمام فرایند طراحی، دقت کنید که سایت باید کاربرپسند باشد. از قالبی استفاده کنید که ساده و تمیز باشد و همچنین فضای خالی، به میزان کافی داشته باشد.

در حین ساخت فروشگاهی دقت کنید از قالبی استفاده کنید که در گوشی‌های موبایل هم ابعاد و اندازه‌ای درست داشته باشد.

سایت باید صفحات مختلفی داشته باشد؛ از جمله:

  • صفحۀ اصلی (اولین برخورد مشتری با سایت)؛
  • صفحه محصولات؛
  • دربارۀ ما؛
  • تماس با ما؛
  • اطلاعات قانونی.

همه کانال­ها از لحاظ رنگ‌ها، فونت‌ها، آیکون‌ها، طرح‌های گرافیکی، لوگو، لحن و محتوای درست و…را به صورت یکپارچه درست کنید.

مثلاً اگر رنگ قالب در سایتتان سفید و آبی است، پست‌های مختلف اینستاگرامتان هم باید از همین طیف رنگی پیروی کنند.

طراحی قالب اختصاصی وردپرس

مرحله پنجم: محصولات و محتوای خود را به فروشگاه اضافه کنید

بعد از تعیین قالب سایت و صفحات مخلتف آن، زمان آن رسیده که محصولات و محتوای خود را روی سایت بارگذاری کنید. چون وجه تمایز یک سایت با سایت دیگر محصولات آن است.

با دسته بندی های گوناگون اجناس را از یکدیگر متمایز کنید. و برای پیدا‌کردن راحت آن‌ها، فیلترهای مختلفی مثل رنگ، سایز، برند و… را هم برای جست‌وجو ارائه کنید. همچنین موجود بودن یا نبودن محصول را هم در سایت نمایش دهید.

در ارائه­ ی عکس‌های باکیفیت و توضیحات محصول کامل دقت کنید. از زوایای مختلف محصول عکس بگذارید تا بیننده راحت‌تر تصمیم بگیرد. توضیحات محصول در ترکیب با کلمات کلیدی درست، باعث می‌شوند سئو سایت هم بهبود پیدا کند و در نتایج برتر گوگل نمایش داده شود.

طبق تحقیقات محصولاتی که دارای نظرات مشتریان می­باشد تا 270 درصد فروش بیشتر داشته­اند، پس حتماً بخشی را به نظرات مشتریان اختصاص دهید. همچنین 5 ستاره هم برای امتیازدهی کنار محصولات بگذارید.

نکتۀ بسیار مهم دیگر، گذاشتن دکمۀ CTA در تمام صفحات محصول است. مشتری باید بلافاصله پس از تصمیم‌گیری، امکان خرید داشته باشد.

مرحله ششم: تکلیف نحوه پرداخت را مشخص کنید

فرایند خرید فقط یکی از موارد تاثیرگذار در تبدیل مشتری است.

روش استاندارد پرداخت، هدایت کاربر به صفحۀ درگاه شما است؛ اما می‌توان از روش‌های دیگر مثل کارت‌به‌کارت، درگاه پرداخت غیرمستقیم (واسط) و پرداخت رمزارزی هم استفاده کرد.

 تفاوت درگاه پرداخت مستقیم و غیرمستقیم:

به درگاه‌هایی مستقیم گفته می‌شود که از طرف شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت (PSP) مثل سداد و تجارت الکترونیک پارسیان در اختیار کسب‌وکار گذاشته می‌شود. فرایند دریافت مجوزهای لازم وقت‌گیر است و حساسیت‌هایی هم در این بین است.

در نقطه مقابل، شرکت‌های پرداخت یار به‌عنوان واسطه بین کسب‌وکارها و PSP عمل می‌کنند. به همین خاطر هم دیگر نیاز نیست شما با PSP و روند اخذ درگاه مستقیم درگیر شوید؛ به‌خصوص وقتی کسب‌وکار کوچکی دارید! بین ۱ تا ۲ روز کاری طول می‌کشد تا درگاه را دریافت کنید.

از طرفی هم امکانات مختلفی مثل اطلاع‌رسانی لحظه‌ای از طریق پیامک، پنل گزارش‌گیری، کیف پول و تسهیم وجوه هم دارد.

نکته: شرکت‌های پرداخت یار درصدی از هر تراکنش را به‌عنوان کامرزد در نظر می‌گیرند. این هزینه‌ای است که باید برای استفاده از درگاه غیرمستقیم بپردازید.

ولی برای گرفتن درگاه پرداخت غیرمستقیم، ثبت‌نام کنید تا پس از احراز هویت، درگاه در اختیار شما گذاشته شود.

مرحله هفتم: بازاریابی و تبلیغات را شروع کنید  

پس از ساخت سایت فروشگاهی و انجام مراحل قبلی، باید برنامه‌ای برای بازاریابی و تبلیغات داشته باشید.

یکی از بهترین راهکارها، استفاده از شبکه‌های اجتماعی و پتانسیل بالای آن‌ها است. از عکس‌هایی استفاده کنید که ارزش برندتان را به‌خوبی منتقل و بازدیدکنندگان را به استفاده از فروشگاهتان ترغیب کنند.

از اثر بالای بازاریابی محتوایی غافل نشوید. این رویکرد که در بلندمدت به ثمر می‌نشیند، می‌تواند سیلی از بازدیدکنندگان را روزانه به سایتتان روانه کند.

امیدواریم این مقاله از وبکین با عنوان مراحل ساخت سایت و نکات قابل توجه در ساخت سایت، نیز مورد توجه شما واقع شده باشد.سوالات و نظرات خود را از طریق بخش کامنتها با ما در میان بگذارید.

 

حمید جهانشاهلو

"این تجربه نشان می‌دهد که حتی در مواجهه با میلیون‌ها چالش و اسکرول‌های بی‌پایان، اصرار و تلاش مستمر می‌تواند به دستیابی به هدف‌های موردنظر منجر شود. این تلاش‌ها در نهایت به حاصل مطلوب منتهی شد."

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا سوالی دارید؟

ما به شما کمک خواهیم کرد تا شغل و رشد خود را افزایش دهید.
امروز با ما تماس بگیرید